Salgsbetingelser

Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukerombudet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukerombudets veileder her.

Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Partene
Ansvarlig/selger for russology.no er Publicia AS:
Rigedalen 43, 4626 Kristiansand
Epost: admin@russology.no
Org.nr: 968.364.588 MVA

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen

Kjøperens ansvar
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen

Du er selv ansvarlig for at korrekt adresse, postnummer, epost og telefonnummer er oppgitt ved bestilling. Ved fakturakjøp sendes varene til din folkeregistrerte adresse. Ved kort- og kredittkjøp må vedkommende ifølge loven være 18 år. Når du handler, er epost og mobilnummer obligatorisk.

Priser
Alle priser er inkludert merverdiavgift. Alle kostnader knyttet til kjøpet, varer og eventuelt gebyr og frakt, vil fremkomme i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Alle tilbudspriser gjelder så langt lageret rekker, eller innenfor tidsfristen som vises i annonser eller nyhetsbrev.

Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og beholdning samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller utsjekk. Vi vil da kontakte kunden innen neste virkedag og finne en god løsning.

Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når du har sendt/bekreftet din bestilling til oss.

Bestilling:
Legg varene i handlekurven og velg betalingsløsning samt frakt/henting. Vi bekrefter bestillingen pr epost. Dersom du ikke mottar denne, sjekk søppelposten / spam-mappen din før du kontakter oss.

Kredittkort
Kjøp i vår nettbutikk kan betales med kredittkort (Visa eller Mastercard) eller faktura gjennom Klarna. Beløpet trekkes fra din konto først når din ordre er ferdig produsert og klar for sending/henting.

Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss, og med vår samarbeidspartner KLARNA blir denne sikkerheten ivaretatt. KLARNA er en av Nordens ledende tilretteleggere av betalingsløsninger for nettbutikker.

KLARNA FAKTURA: Kjøp nå – betal etter levering
Når du betaler via Klarna faktura, handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.

Du har alltid 14 dagers betalingsfrist.

Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon.

14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven*.

Du kan laste ned fakturaen din på klarna.no

KLARNA Konto – deltbetaling
Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir deg mulighet til å betale dine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet.

Et fakturagebyr på kr. 0,- tilkommer per kjøp. Hvis betaling uteblir, legges det til et purregebyr på kr. 65,00 og en forsinkelsesrente på 9,25 %. Når du velger Klarna som betalingsløsning, kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.

Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt personnummer er også ditt kundenummer hos Klarna.

For mer info om betaling via Klarna besøk: https://www.klarna.com/no/support

Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkårene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.

FAKTURA for bedrifter og barnehager
Faktura for bedrifter krever at du har et organisasjonsnummer. Faktura sendes pr e-post/EHF med 14 dagers betalingsbetingelser.

For å motta faktura til bedrift må du trykke på den grønne knappen «Velg en annen betalingsmetode» når du kommer til kassen. Deretter velger du «Barnehage – faktura» og skriver inn ditt organisasjonsnummer i feltet «Ordrenotater». Vi sender deg faktura pr e-post, så oppgi gjerne ønsket e-postadresse for fakturamottak.

Et større produktutvalg og bedre kvantumsrabatter finner du også i vår nettbutikk for bedrifter: Reklamehandel.no (gjelder ikke russeprodukter).

*Angrerett på ubrukte varer
Angrerett gjelder ikke ved kjøp av produkter med personlig trykk. Vi informerer om dette i handlekurven når man legger inn bestilling på Printhub.no og betingelsene som man godkjenner for å kunne fullføre bestillingen.

Angrerettloven gjelder ved alle kjøp i vår nettbutikk uten personlig trykk, og gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a).

Varen/e må være ubrukt og uskadet, og angreretten må meldes innen 14 uker etter at du mottok varen. Vi anbefaler at du forhåndsmelder din retur til oss pr e-post for en raskere håndtering. Deretter må du fylle ut vårt angreskjema og legge dette ved varen når du returnerer den. Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 24, første ledd). Ved retur vil pengene (utenom returfrakt) bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

Angrerett på brukte varer
Dersom varen ikke svarer til forventningene ut ifra produktbeskrivelsen, kan angreretten benyttes innen 14 dager selv om varen er brukt. Dette gjelder ikke ved kjøp av produkter med personlig trykk.

Du må kontakte oss skriftlig gjennom dette skjemaet innen 14 uker etter at du mottok varen, og vi vil da sende deg et returskjema.

Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og du vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 24, første ledd). Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

Frakt
Det er ditt eget ansvar å oppgi korrekt navn og leveringsadresse. Også korrekt epostadresse og telefonnummer er viktig, slik at Posten kan sende deg varsling om levering/henting av din ordre.

For at du skal kunne motta postsendinger, må du være oppført i Postens adresseregister og sørge for at utleveringspostkassen er tilstrekkelig merket. Dersom du ønsker ordren din sendt til en annen persons postadresse må du benytte c/o-adressering.

FRAKTPRISER

Fraktpriser baseres på Posten/Bring sine satser, og tar utgangspunkt i vekt og volum på ordren din. Fraktprisen fremkommer i handlekurven og/eller i kassen.

Fraktalternativer vi tilbyr:

Pakke i postkasse
Pakke til hentested
Pakke til bedriftadresse
Pakke i postkasse:

Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full, og dette er kundens eget ansvar ved bestilling. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten. Publicia AS / Russology.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Hentested

Hentested er ditt nærmeste postkontor / post i butikk. Du får mulighet til å velge hentested i kassen. Vi har ikke mulighet til å endre hentested i etterkant.

Pakke til bedrift

Du må ha en bedriftsadresse for å velge dette alternativet. Pakken leveres på døren hos din bedrift mellom kl 8:00 – 16:00.

For bedriftsadresser som velger en annen fraktmetode, kan det tilkomme ekstra kostnader. Dette vil vi informere om før vi prosesserer din ordre.

Uavhentede / returnerte pakker
Posten sender ut en påminnelse dersom du glemmer å hente en bestilt pakke. Dersom du fortsatt ikke henter ut pakken innen oppgitt dato, vil den bli sendt tilbake til oss. For uavhentede og ikke-betalte pakker vil du bli belastet et gebyr på kr. 199,-, for å dekke kostnadene vi har hatt i forbindelse med den uavhentede pakken. Uavhentede varer omfattes normalt ikke av angreretten.

Dersom en postsending returneres til oss grunnet feiladressering, vil vi kontakte deg for å innhente ny adresse. Du vil bli belastet fraktkostnaden for å få pakken tilsendt på ny.

Tapt eller skadet postsending
Postens ansvar for en postsending inntrer når en sending er innlevert til Posten. Postens ansvar for en postsending opphører når sendingen er:

Utlevert til adressaten
Stilt til adressatens rådighet på en adresse som denne har oppgitt
Returnert og utlevert til avsender, der utlevering etter punkt 1 og 2 ikke kan gjennomføres.
Krav om erstatning må altså fremsettes når pakken hentes på Posten eller utleveres på din adresse. Dersom du aksepterer og mottar en forsending med synlige skader, fraskriver du Postens erstatningsansvar og kan dermed ikke kreve erstatning for den skadede postsendingen. (Les mer om Postens generelle leveringsvilkår her).

Publicia AS / Russology.no erstatter ikke registrerte postsendinger som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering hos Posten.

Leveringstider
Leveringstider vil variere fra produkt til produkt, da det benyttes forskjellige produksjonsmetoder. Antatt leveringstid skal fremkomme på hvert enkelt produkt, og er standard 1-5 dager. Det må beregnes 1-3 virkedager ekstra for ordre som skal sendes med Posten/Bring, litt avhengig av hvor du bor i landet. Ordene sendes fra Eidsvoll i Viken.

Forsinkelser på oppgitt leveringstid kan oppstå ved manglende lagerbeholdning eller forsinket leveranse fra våre leverandører. Dette vil vi i så tilfelle informere deg om pr e-post. Du vil da stå fritt til å la ordren stå i rest frem til levering er mulig fra vår side, velge deg et tilsvarende produkt eller heve kjøpet.

MERK: På visse produkter er det noe lengre leveringstid enn normalt i 2022. Dette skyldes pandemien, som forårsaker internasjonale transportutfordringer, lavere kapasitet hos våre leverandører og mangel på råvarer. Dette gjør det tidvis vanskelig for oss å opprettholde standard leveringstid. Vi beklager ulempene dette medfører.

Dersom leveringstiden skulle avvike fra det som er oppgitt på produktsiden, vil vi gjøre vårt beste for å holde deg informert om dette.

Forsinkelse/manglende levering
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel pr e-post: info@russology.no).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss skriftlig beskjed gjennom dette skjemaet om at du vil påberope deg mangelen. Du har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra russology.no.

Retting eller omlevering

Du kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Vi kan likevel motsette oss ditt krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder oss urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Vi har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Heving av kjøp
Om du velger å heve kjøpet i sin helhet blir hele beløpet inkl. frakt/gebyr refundert. Dette forutsetter at du har handlet med kort og at varene er kommet tilbake til oss. Har du handlet på faktura og velger å heve hele kjøpet, så kan du se bort fra tilsendte faktura. Dette forutsetter at du har sendt varene inn til oss.

Heving av kjøpet gjelder ikke ved produkter med personlig trykk.

Returadresse
Produktene som skal i retur sendes til følgende adresse:

Publicia AS
Rigedalen 43
4626 Kristiansand

Husk å legge ved angreskjema eller returskjema.

Copyright / opphavsrettigheter
Motiver som lastes opp i vår nettbutikk skal ikke være i strid med tredjeparts rettigheter eller med gjeldende lovverk. Dette gjelder opphavsrett, varemerker og personlige rettigheter. Vi trykker heller ikke motiver, logoer eller tekster som kan være radikale, krenkende eller i strid med konstitusjonell rett.

Dersom du laster opp et motiv som ikke er ditt eget er du selv ansvarlig for å undersøke om rettigheter til motivet foreligger, og dermed eventuelt innhente tillatelse fra den / de som eier rettighetene til motivet.

Mer informasjon om registrerte varemerker og beskyttelsen av disse finner du her:

European Union Intellectual Property Office
TMview
Motiver vi ikke kan akseptere inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende:

Copyright, merkevarer og parodier
Motiver som er støtende eller grunnlovstridige
Bilder av kjente personer
Publicia AS / Russology.no vil fjerne alle opplastede motiver som overskrider disse retningslinjene, og forbeholder oss retten til å avslå ordrer som strider mot våre retningslinjer og gjeldende lovverk.

Ved eventuelle tvister vil vi henvise rettighetshaveren til den som har forårsaket overtredelsen.

Russology.no
Innholdet på russology nettsider er Publicia AS sin eiendom. Dette innholdet er beskyttet etter opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelser av produktene, bilder/grafikk, design og layout, og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra russology.no

Force majeure
Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll. Eksempler på dette er naturkatastrofer, flom, krig, opprør, streik, pandemi osv. Denne klausulen løser Publicia AS / russology.no fra ansvaret for forpliktelser som Publicia AS / russology.no ikke er i stand til å gjennomføre grunnet hendelser utenfor Publicia AS / russology.no sin kontroll.

Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Se forøvrig vår personvernerklæring.

Kontakt oss
Vi ber om at du fortrinnsvis kontakter oss pr e-post (admin@russology.no) for henvendelser angående produkter og ordrer. Våre allsidige medarbeidere svarer i telefonen mens de står i produksjonen, og høy pågang pr telefon forårsaker derfor forsinkelser i produksjon og utsending av ordrer.

Vi ønsker deg en god og trygg handel hos oss!